سبد خرید

همه چیز در مورد هدست واقعیت ترکیبی اپل – خداحافظی با آیفون؟

پس سال ها بحث و انتظار اپل از هدست واقعیت ترکیبی خود با نام اپل ویژن رونمایی کرد. این محصول در اوایل سال ۲۰۲۴ با قیمت ۳۴۹۹ دلار در بازار عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی

Vision Pro یک دستگاه مستقل شبیه به Meta Quest 2 است، با این تفاوت که این محصول اپل چند قدم جلوتر است. این دستگاه دارای یک سیستم نمایشگر با وضوح بسیار بالا و با ۲۳ میلیون پیکسل است که معادل رزولوشنی بالغ بر 4K برای هر چشم است.

شکل ظاهری ویژن پرو همانند عینک اسکی است که دو بند سیلیکونی در کنار و بالای آن قرار گرفته تا روی صورت بخوبی قرار بگیرد. اپل در هدست خود از سیستم  (Spatial Audio) استفاده کرده که صدای پیرامونی جذابی را به گوش شما می‌رساند.

ویژن پرو  دارای دو تراشه است یکی از آنها تراشه M2 اپل است که قبلا روی کامپیوترهای مک قرار گرفته بود. همچنین اپل تراشه دومی را تحت عنوان R1 روی این هدست قرار داده که اختصاصا برای پردازش سنسورها و قابلیت‌های واقعیت ترکیبی بهره گرفته می‌شود.

همچنین این محصول دارای ۵ سنسور، ۱۲ دوربین و ۶ میکروفن است که قادر به گرفتن عکس و ویدیوهای سه بعدی میباشد.

به دنیای سه بعدی خوش آمدید

از ویژن پرو که با با عنوان Spatial Computing یا «رایانش فضایی» نام می‌برند، یک سیستم عامل کاملاً جدید به‌نام VisionOS دارد که از یک رابط کاربری سه‌بعدی بهره می‌برد. این سیستم عامل دارای یک اپ استور جدید و اختصاصی است که دسترسی به اپ‌های مخصوص هدست را فراهم می‌کند.

یکی از قابلیت های این محصول که به عنوان EyeSight شناخته میشود، ویدیویی از چشمان شما را به نمایش می‌گذارد تا به‌طور همزمان یک تجربه فراگیر در داخل هدست داشته باشید و اطرافیان هم بتوانند چشم‌ها و حرکات شما را ببینند.

ویژن پرو یک دستگاه مستقل است، از اکوسیستم اپل و iCloud برای همگام سازی داده های کاربر بین آن و مک، آیفون یا آی پد آنها بهره می برد. بطور مثال، یک کاربر می تواند نمایش مک خود را در Vision Pro به سادگی با نگاه کردن به آن ببیند.

همراه با برنامه های معمولی اپل، FaceTime پیشرفته  با عناصر فضایی وجود دارد. کاشی‌ها ظاهر می‌شوند تا مخاطبین در اندازه واقعی باشند و صدای فضایی به کاربر کمک می‌کند تا تشخیص دهد چه کسی صحبت می‌کند.

برای اینکه دیگران بتوانند کاربر را بدون هدست ببینند، اپل از دوربین TrueDepth جلویی برای اسکن چهره کاربر برای ایجاد یک پرسونا استفاده می کند. با تکیه بر ماشین لرنینگ، پرسونا از طرف کاربر در تماس ظاهر می شود و حرکات صورت و دست در زمان واقعی منعکس می شود.

امنیت ویژن پرو

برای امنیت، اپل Optic ID را به عنوان یک سیستم اسکن چشم معرفی کرد. مانند Face ID یا  Touch ID، برای احراز هویت کاربر، فعال کردن خریدهای Apple Pay و سایر عناصر مرتبط از این سیستم استفاده میشود.

اپل توضیح می‌دهد که Optic ID از منابع نور LED نامرئی برای تجزیه و تحلیل چشم استفاده می‌کند، که سپس با داده‌های ثبت‌شده ذخیره ‌شده در Secure Enclave مقایسه می‌شود، که مشابه فرآیند مورد استفاده برای فیس آیدی و تاچ آیدی است. داده های Optic ID کاملاً رمزگذاری شده است، در اختیار برنامه ها قرار نمی گیرد و هرگز از خود دستگاه خارج نمی شود.

vision pro apple


اپل پرو ویژن درحالی در WWDC 2023 معرفی شد که مدت‌ها بود شاهد انتشار گزارش‌ها و شایعاتی درباره آن بودیم. عده ای این محصول را جانشین آیفون میدانند و عده ای دیگر می‌گویند یک محصول جدید در کمپانی اپل است و اگرچه شامل امکانات زیای است ولی چون در ابتدای راه است ایراداتی نیز دارد که احتمالا در نسخه های بعدی کامل تر خواهد شد.