رونمایی از iOS 18 – ورود رسمی هوش مصنوعی به اپل

دوشنبه ۲۱ خرداد، کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در مورد آنچه که کاربران می توانند در پاییز امسال انتظار داشته باشند را به اشتراک گذاشت. به روز رسانی های بزرگ iOS، iPadOS، macOS و watchOS.

شامل پشتیبانی از RCS در پیام‌ها، یک برنامه رمز عبور جدید، برنامه ماشین حساب اصلاح‌شده برای آیفون و آی‌پد و مجموعه‌ای از برنامه‌های هوش مصنوعی (AI) در سراسر صفحه با سیستم جدید به نام «هوش اپل» است. در ادامه برخی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌ها را برای دستگاه‌های اپل در سال‌های اخیر به ارمغان می‌آورد، از جمله ایجاد تصویر هوش مصنوعی، ایموجی‌های سفارشی «Genmoji»، خلاصه‌سازی متن و حتی یکپارچه سازی با ChatGPT. اگر نتوانستید اخبار را به صورت زنده دریافت کنید، در اینجا خلاصه ای از همه‌ی اتفاقات WWDC 2024 را آورده‌ایم.

هوش اپل
هوش مصنوعی اپل

اپل امسال در WWDC برنامه های خود برای گنجاندن هوش مصنوعی در سیستم عامل هایش را فاش کرد. این سیستم هوش مصنوعی جدید که “هوش اپل” نامیده می شود، در iOS و iPad 18 و macOS Sequoia در قالب ابزارهای عملی ظاهر می شود که اکثر مردم می توانند به طور منظم از آن استفاده کنند. این ویژگی‌ها شامل ابزارهای نوشتاری جدید است که می‌تواند به شما در بازنویسی، تصحیح و خلاصه کردن مواردی مانند ایمیل‌ها و پیام‌های دیگر، ایموجی‌ها و ایجاد تصویر و موارد دیگر کمک کند. تولید تصویر اصلی، ویژگی جدیدی به نام Genmoji است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با تایپ کردن توضیحات و الزاماتی مانند “T-rex wearing tutu on a surfboard” ایموجی‌های منحصر به فرد خود را ایجاد کنند.

Siri در حال دریافت یک AI infusion است، که الان تا حدودی توسط مدل‌های زبان بزرگ تامین می‌شود. علاوه بر درخواست از سیری برای حذف ایمیل یا ویرایش یک عکس، کاربران همچنین می‌توانند از دستیار مجازی بخواهند مقالات و صفحات وب را در سافاری خلاصه کند و حتی اطلاعات شخصی را از تصویر یک شناسه استخراج کند تا بتواند یک فرم آنلاین را پر کند. برای آنها این شرکت بر اهمیت «زمینه شخصی» با هوش اپل تأکید کرد، که مواردی مانند استفاده از زبان طبیعی را برای جستجوی عکس‌هایی که فقط شامل اعضای خانواده یا دوستان خاص هستند را قادر می‌سازد.

اپل نشان داد که چگونه اکثر اقدامات هوش اپل روی دستگاه انجام می شود تا حد امکان بر حفظ حریم خصوصی متمرکز شود. برای درخواست هایی که نمی توانند به صورت محلی انجام شوند، کار به مراکز پردازش اپل ارسال می شود. این شرکت همچنین Private Cloud Compute را ایجاد کرد، قابلیتی که قرار است برای پردازش پیشرفته‌تر هوش مصنوعی استفاده کند و در عین حال مطمئن شود که داده‌های شما امن باقی می‌مانند.

ChatGPT OpenAI نیز در Apple Intelligence ادغام شده است و به کاربران اجازه می دهد تا به اپل اجازه دهند تا درخواست های خود را با ChatGPT به اشتراک بگذارند. ادغام ChatGPT با iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia اواخر امسال عرضه خواهد شد و ظاهراً اپل قصد دارد در آینده از سایر مدل‌های هوش مصنوعی پشتیبانی کند – به این معنی که مشارکت آن با OpenAI یک همکاری انحصاری طولانی مدت نیست.

iOS 18 and iPadOS 18
اپدیت جدید آیفون

به‌روزرسانی نرم‌افزار بعدی آیفون در پاییز برای کاربران عرضه می‌شود و همانطور که انتظار می‌رود، یکی از بزرگترین تغییرات، پشتیبانی از Rich Communication Service یا RCS است. این پروتکل پیام‌رسانی، پیشرفت‌های زیادی را نسبت به SMS ارائه می‌کند، از جمله رمزگذاری سرتاسر، اشتراک‌گذاری بهتر عکس و ویدیو و پشتیبانی از چت‌های گروهی. اپل قبلاً در سال ۲۰۲۴ اعلام کرده بود که از RCS پشتیبانی می کند تا با مقررات اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد، بنابراین تعجب آور نیست که ببینیم در ویژگی های آینده iOS 18 این امکان اضافه شده. همچنین قابلیت «تپ بک» پاسخ با استفاده از ایموجی ها و استیکرها، قالب بندی متن و افکت ها و امکان ارسال پیام از طریق ماهواره نیز امکانات جدید دیگر برای پیام ها خواهد بود.

کاربران آیفون در iOS 18 کنترل بیشتری روی صفحه اصلی خود خواهند داشت، زیرا دیگر سیستم شبکه قفل شده نخواهد بود. کاربران می‌توانند آیکون‌های برنامه را آزادانه‌تر جابه‌جا کنند، به علاوه می‌توانند رنگ‌های آیکون برنامه را تغییر دهند و همچنین از انتخابگر رنگ استفاده کنند. از نظر طراحی و چیدمان، این یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی است که در سال‌های اخیر در صفحه اصلی آیفون ایجاد شده است و به کاربران iOS ویژگی‌های مشابهی را می‌دهد که کاربران اندرویدی برای مدت طولانی داشته‌اند. در همین راستا، Control Center در iOS 18 به‌روزرسانی می‌شود تا گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری را شامل شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا علاوه بر گزینه‌های بومی، کنترل‌های سریع را از برنامه‌های شخص ثالث برنامه‌ریزی کنند.

برنامه Photos در iOS 18 بازطراحی بزرگی را دریافت می‌کند و بر گروه‌هایی از عکس‌ها که به طور هوشمند سازمان‌دهی شده‌اند که حول خاطرات، سفرها و سایر رویدادهای بزرگ می‌چرخند، تاکید دارد. آپدیت جدید، طرح‌بندی برگه‌های قدیمی را حذف می‌کند و زمی‌توانید همه عکس‌های خود را به‌صورت جداگانه مشاهده کنید یا آنها را بر اساس مجموعه‌ها مشاهده کنید، یک طرح یک صفحه‌ای را به وجود می‌آورد. کاربران همچنین می‌توانند مواردی مانند اسکرین‌شات‌ها و رسیدهایی را که در قالب زمانی نمایش داده می‌شوند، فیلتر کنند.

چند ویژگی جدید به عنوان حفظ حریم خصوصی در iOS 18 برجسته است، یعنی توانایی قفل کردن و مخفی کردن برنامه ها. در مورد اول، کاربران می‌توانند برنامه‌ای را قفل کنند تا اطلاعات حساس پشت دیوار Face-ID یا Touch-ID باقی بماند و از دیدن آن اطلاعات توسط کسانی که به‌طور اتفاقی آیفون خود را به آنها می‌دهید، جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، مخفی کردن یک برنامه دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که شما فکر می کنید: یک برنامه را در یک پوشه مخفی خاص پنهان می کند که دیگران قادر به دیدن آن نیستند.

برنامه Calculator در iOS 18 تغییرات اساسی انجام می دهد، از جمله تبدیل واحدهای بهبود یافته، نوار کناری که فعالیت اخیر و ادغام با برنامه Notes را نشان می دهد. اما آنچه که می‌تواند حتی قابل توجه‌تر باشد این واقعیت است که برنامه اصلاح‌شده Calculator نه تنها در آیفون‌ها و مک‌ها در دسترس خواهد بود، بلکه برای اولین بار به عنوان بخشی از به‌روزرسانی iPadOS 18 به آی‌پد می‌آید. ویژگی جدیدی به نام Math Notes در اپلیکیشن ماشین حساب iPadOS تعبیه شده است که به کاربران امکان می دهد معادلات ریاضی را با Apple Pencil بنویسند و برنامه بسیاری از آنها را فوراً حل کند.

iPadOS 18 همچنین دارای نوار Tab جدید است که شبیه جزیره دینامیک در آیفون‌ها است. این نوار دسترسی به کنترل‌های ضروری را حتی زمانی که در برنامه‌ها هستید آسان‌تر می‌کند و بسته به کاری که انجام می‌دهید، می‌تواند در بالای صفحه یا به‌عنوان یک نوار کناری در سمت چپ نمایشگر نشان داده شود. برنامه Notes در iPadOS یک ویژگی جدید دیگر به نام Smart Script دریافت می کند که به طور خودکار دست خط کاربران را خواناتر می کند.

macOS Sequoia

نسخه بعدی نرم افزار کامپیوتری اپل macOS Sequoia نام دارد. علاوه بر بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی که به‌عنوان بخشی از Apple Intelligence به iOS و iPadOS 18 می‌آیند، به‌روزرسانی بعدی macOS شامل آینه‌سازی آیفون می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد صفحه آیفون خود را روی صفحه Mac ببینند و کنترل کنند. آن‌ها می‌توانند از صفحه‌کلید و ترک‌پد خود برای سالم ماندن با صفحه آیفون روی لپ‌تاپ خود استفاده کنند و حتی می‌توانند برنامه‌های iOS را مستقیماً روی کامپیوتر باز کنند بدون اینکه اصلاً آیفون خود را بردارند.

یک برنامه جدید Passwords بر اساس فناوری iCloud Keychain ساخته شده است تا همه پسوردها و اعتبارنامه‌های ورود کاربران را در دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها ذخیره کند (این برنامه علاوه بر iOS و iPadOS در ویندوز نیز در دسترس خواهد بود). همراه با گذرواژه‌های استاندارد، برنامه جدید می‌تواند کلیدهای عبور، کدهای تأیید و موارد دیگر را ذخیره کند و به کاربران این امکان را بدهد که به‌طور امن رمز عبور را با دیگران به اشتراک بگذارند.

دیگر به‌روزرسانی‌هایی که در macOS Sequoia ارائه می‌شوند عبارتند از ابزار چیدمان پنجره فوری با میانبرهای صفحه کلید و منو، Presenter Preview، که به شما امکان می‌دهد آنچه را که می‌خواهید قبل از دیدن آن با شرکای تماس به اشتراک بگذارید. کاربران همچنین به Image Playground در macOS Sequoia، مولد تصویر هوش مصنوعی اپل که در Apple Intelligence تعبیه شده است، دسترسی خواهند داشت. این ویژگی توانایی ایجاد تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی در سبک های مختلف از جمله انیمیشن، تصویرسازی و طراحی را فراهم می کند.

watchOS 11

به‌روزرسانی نرم‌افزار بعدی اپل واچ شامل دو تغییر بزرگ است: بار تمرینی(Training Load) و یک برنامه جدید به نام Vitals. بار تمرینی در watchOS 11 اساساً از بسیاری از معیارهای سلامت و تناسب اندام جمع‌آوری شده در طول ردیابی تمرین برای تخمین سطح تلاش شما در هر بار استفاده می‌کند. هر تمرین امتیازی از یک (easy) تا 10 (all out) دریافت می کند که میزان سختی کار کاربر را در آن جلسه خاص تخمین می زند.

برنامه جدید Vitals به کاربران اپل واچ نشان می دهد که چگونه داده های سلامتی آنها از جمله ضربان قلب را با اندازه گیری های پایه مقایسه می کند.

اپلیکیشن Activity در آیفون نیز در حال دریافت به‌روزرسانی به همراه watchOS 11 است و به کاربران امکان می‌دهد داده‌هایی را که در صفحه اصلی می‌بینند سفارشی کنند تا بتوانند مهم‌ترین آمار خود را در جلو و مرکز قرار دهند. ردیابی چرخه همچنین به‌روزرسانی‌هایی دریافت می‌کند که شامل اطلاعات دقیق‌تری درباره بارداری، از جمله سن حاملگی و اطلاعاتی درباره معیارهای سلامتی کاربر که ممکن است با بارداری مرتبط باشد (مانند نوسانات ضربان قلب) باشد.