از آیفون 15 به آیفون 16 – واقعا ارزشش را داره؟

هنگامی که آیفون 16 را با آیفون 15 مقایسه می کنید، ممکن است به نظر برسد که اگر قصد ارتقاء آیفون 15 به 16 را دارید، تغییرات چشمگیر زیادی وجود ندارد.

رویداد اخیر اپل بیشتر شبیه اصلاح ویژگی‌های موجود آیفون 15 بود تا تغییر آن. اما عجولانه تصمیم نگیرید و آیفون 16 را به طور کامل رد نکنید. چند ویژگی جدید وجود دارد که می تواند شما را وادار کند به تغییر آیفون خود از 15 به 16 فکر کنید.

 صفحه نمایش

اگر صفحه نمایش 6.1 اینچی Super Retina XDR (رزولوشن 2556 در 1179) OLED آیفون 15 را دوست داشتید، از شنیدن این موضوع که آیفون 16 نیز با همان اندازه و همان مشخصات عرضه شده است ، خوشحال خواهید شد.

آیفون 16 همچنین دارای همان 2000 (کاتد) و حداکثر روشنایی و Dynamic Island است. با این حال، صفحه نمایش همیشه روشن دیگر وجود ندارد، که باعث می شود ویژگی StandBy اپل کمتر مفید باشد. از طرف دیگر، گلس محافظ محکم‌تری وجود دارد که اپل ادعا می‌کند بادوام‌ترین گلس گوشی تاکنون است.

طراحی

آیفون 16 ممکن است در نگاه اول آشنا به نظر برسد، اما در مقایسه با مدل های قبلی تفاوت های اساسی وجود دارد. قابل توجه‌ترین تغییر آرایش عمودی دوربین است که جایگزین تنظیمات مورب آیفون‌های قبلی شده است.

جدای از آن، ظاهر کلی یکسانی را حفظ می کند ،اپل یک دکمه کاملاً جدید را به آیفون 16 اضافه کرده است. برای اولین بار، دکمه Action به مدل های ساده (پایه) آیفون می آید و جایگزین سنتی  سوییچ Mute می‌شود. می‌توانید این دکمه را برای انجام کارهایی مانند روشن کردن چراغ قوه، راه‌اندازی میانبر شخصی سازی کنید.

یکی دیگر از موارد جالب، دکمه کنترل دوربین جدید است که درست زیر دکمه پاور قرار دارد. به شما امکان دسترسی سریع به ویژگی‌های دوربین را می‌دهد و به شما امکان می‌دهد با یک سوایپ (swipe)ساده بزرگنمایی(zoom) انجام دهید.

تراشه Apple A18 در مقابل A16 Bionic

آیفون 16 به لطف تراشه ارتقا یافته A18 خود، جهش بزرگی در عملکرد خود دارد. اپل تصمیم گرفت از A17 صرف نظر کند و مستقیماً از A16 در آیفون 15 به A18 بپرد.

این تراشه که با استفاده از فرآیند 3 نانومتری ساخته شده است، نه تنها گوشی را سریع‌تر می‌کند، بلکه مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. آیفون 16 با هسته های CPU، GPU و NPU بیشتر، در انجام وظایف سریعتر عمل می‌کند و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند. همچنین دارای Ray-Tracing  و یک سیستم خنک‌کننده برای اجرای روان‌تر و هرچه بهتر  بازی‌هاست.

پردازنده 6 هسته ای A18 در مقایسه با آیفون 15، 30 درصد عملکرد سریع‌تری ارائه می دهد، در حالی که 30 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای آن نیز 40 درصد راندمان را افزایش می‌دهد و آن را هم برای کاربران  و هم برای گیمرها عالی می‌کند. با کار کردن با آیفون 16 به راحتی میتوانید متوجه شوید که برنامه‌ها سریع‌تر بارگذاری می‌شوند اجرای برنامه ها روان تر است  و گوشی حتی در هنگام استفاده زیاد خنک می‌ماند.

هوش مصنوعی اپل نیز قوی‌تر شده است، زیرا Neural engine  آیفون 16 دارای هسته‌های بیشتری نسبت به نسخه 16 هسته‌ای آیفون 15 است. این باعث می‌شود که آیفونتان در هر حال سریع باشد، چه در حال بازی باشید و چه کارهای روزمره‌تان را انجام دهید. همچنین برای کسانی که به عکاسی، ویرایش عکس و ویدیو علاقه دارند، داشتن همچین تراشه‌ای واقعاً تفاوت چشمگیری را در سرعت ایجاد می‌کند.

تراشه Apple A18
عمر باتری

آیفون 16 عمر باتری کمی بهتری دارد. می‌توانید تا 22 ساعت از پخش ویدیو و 80 ساعت پخش موسیقی لذت ببرید. در حالی که این عدد در آیفون 15 ،20 ساعت است. 

هر دو گوشی از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند و از شارژ بی‌سیم MagSafe، Qi2 و Qi پشتیبانی می‌کنند. با این حال، آیفون 16 با یک آداپتور 30 واتی کمی سریعتر شارژ می‌شود و تنها در 30 دقیقه به 50 درصد می رسد.

دوربین

وقتی صحبت از دوربین به میان می‌آید، آیفون 16 در مقایسه با آیفون 15 چند ویژگی ارتقاء یافته جالب دارد.

هر دو گوشی دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و لنز فوق‌واید(Ultra Wide)  12 مگاپیکسلی هستند. اما آیفون 16 مزایا و قابلیت های بیشتری مانند عکاسی ماکرو(عکاسی از نمای بسیار نزدیک) دارد که این ویژگی قبلا فقط در مدل‌های Pro وجود داشت. آیفون 16 همچنین پوشش لنز ضد انعکاسی دارد  و از ضبط k4  Dolby Vision و همچنین  1080 Dolby Vision  پشتیبانی می کند. همچنین دارای سنسور کاهش نویز باد برای ویدیوها است که از الگوریتم‌های هوشمندی برای کاهش نویز پس‌زمینه استفاده می‌کند و صدای شما را بهتر می‌کند.

دوربین جلو هیچ تغییری نکرده  وهر دو آیفون 16 و آیفون 15 دارای دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی هستند، بنابراین شما در هر دو گوشی سلفی‌های عالی یکسانی خواهید داشت.

قیمت آیفون ۱۶
نرم افزار

آیفون 16 با iOS 18 از قبل نصب شده عرضه می‌شود. در مقابل،   iOS 17 روی آیفون 15 اجرا می‌شود و آپدیت iOS 18 را دیرتر دریافت می‌کند.

آیفون 16 از  (AI) Apple Intelligence پشتیبانی می کند، اما با ورژن iOS 18 اولیه به طور کامل در دسترس نخواهد بود. برخی از ویژگی های (AI)Apple Intelligence در آپدیت iOS 18.1 قابل دسترس خواهد بود، که انتظار می رود در ماه اکتبر در آمریکا عرضه شود.

قیمت و در دسترس بودن

آیفون 16 به طور رسمی در 20 سپتامبر عرضه شد. شما می‌توانید رنگ‌هایی مانند (آبی آسمانی) Ultramarine ،(سبزآبی) Teal، صورتی، سفید و مشکی را انتخاب کنید.

قیمت اولیه آیفون 16 در اپل استور 799 دلار است. در همین حال، قیمت آیفون 15، 699 دلار است.

با توجه به مشکلی رجیستری در ایران، آیفون ۱۶ مثل مدل‌های ۱۴ و ۱۵ در دسترس نیست و قیمت آن نیز بطور رسمی در ایران مشخص نشده!

نظر پایانی

اگر از آیفون فعلی خود راضی هستید، نیازی به ارتقای آن فقط به این دلیل که اپل مدل جدیدتری را عرضه کرده است، نیست .

با این حال، اگر گوشی شما کند شده یا آسیب دیده، پیشنهاد می‌کنم به خرید آیفون 16 فکر کنید. این گوشی دارای دکمه‌ ی جدید، نرم‌افزار به‌روز شده، و دارای تغییرات ظاهری و همچنین برآمدگی بیشتر سطح دوربین و تغییر آرایش دوربین ها است. بعلاوه، این اولین آیفونی است که به طور خاص برای هوش مصنوعی (AI) طراحی شده است.